onsdag 30 januari 2013

Baka tekaka

I går kväll frågade jag A:na vad de ville ha för bröd bakat. Tekakor, blev svaret konstigt nog. Jag har inte bakat det på flera år så det var inte det de tänkte på. Jag sökte runt på nätet och hittade Leilas tekakor på någon blogg, kommer tyvärr inte i håg vilken. Dubbelsats gav oss en härlig hög med tekakor som är såååå goda! Det står att man ska dela degen i 10 delar, men jag kavlade ut degen och använde en lagom stor TWburk som mått. Så gör ju mamma... Måste ju bara dela med mig av receptet:
Leilas tekakor
5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g färsk jäst
8-9 dl vetemjöl
Värm mjölken till ca 50 grader. Häll i havregryn,
 salt och sirap och låt stå och svälla i 20 minuter.
Smält smöret och rör ner i grynblandningen. 
Smula ner jästen och rör om ordentligt.
Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg. 
Jäs under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min. 
Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen på ett mjölat bakbord, 
dela den i tio bitar och kavla ut till runda kakor ca 1 cm tjocka.
Nagga dem med gaffel och jäs under bakduk på plåtar 
med bakplåtspapper i ca 30 minuter. 
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. 
Det här brödet kommer vi baka många gånger igen för det mest kräsna A:et i familjen älskade tekakorna och frukosten blev en njutning!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar