söndag 28 mars 2010

Recycle design



Jag har inte skrivit på ett bra tag för jag har varit på kursvecka med Teamträningsskolan som jag jobbar med. Det är 49 unga vuxna (19-24 år) som praktiserar i olika frikyrkor i Sverige. Det är enormt inspirerande och uppmuntrande att få jobba med så härliga unga ledare. I lördags tog jag med mig de elever som går barn/ungdomsinriktningen till Recycle design på Eskilstuna folkhögskola. Där hade vi en kreativ dag som alla uppskattade. Vi fick göra skyltar och galjar snygga med decopage av gamla veckotidningar, ringinbundna A6-block med pärmar av gamla skivkonvolut och kassar av tapetprover. På slutet fick vi göra skålar av LP-skivor. Det var verkligen roligt och jättelätt! Jag gjorde den blå först, den blev inte riktigt som jag ville så den åkte in i ugnen igen för att formas om. En av skålarna gjorde jag lite snyggare botten på med decopage med noterpapper. Det var verkligen kul så jag kommer nog offra några LP-skivor och göra skålar med barnen nästa vecka.


Så här gör du:
  • Värm ugnen till 100-125 grader.
  • Ställ in en mugg upp och ner i ugnen och lägg LP-skivan mitt på.
  • Efter ca 1½-2 min (kolla hela tiden) är skivan mjuk och det är dags att ta ut den. Använd en frottéhandduk eller liknande att ta den med. Den är inte jättevarm.
  • Forma skivan snabbt i en skål. Den svalnar ganska snabbt så du har kort tid på dig. Blir det inte bra, in med den i ugnen igen och forma om...
  • Vill du ha en högre och smalare skål trycker du skivan över en upp och nervänd kruka. Så är den röda gjord.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. jag har gjort detta på ett annat vis,vet inte vilket som är lättast. Koka upp vatten i en Stor kastrull.( Större än skivan) Lägg skivan ovanpå.Den blir varm av vatten ångan. Ta av med en handuk.Tryck till och forma skivan över en mugg eller dyl. Blir som på bilden....

    SvaraRadera