söndag 28 februari 2010

En kreativ syhelg!

Nu har jag kommit hem från min första "symara"... 27 sytanter som sitter tillsammans och syr från fredag 17.00 till söndag 15.00, med undantag av några måltider och timmars sömn. Roligt att skapa ostört, inspirerande att se vad andra gör, lärorikt att få tips om hur man gör, nyttigt att få jobba vidare på gamla projekt som har legat ett tag...
Jag har ett gäng favorittyger som jag inte har vågat gör något av, men nu kom jag på det ultimata: flaggspel i vardagsrummet! Jag och alla andra får njuta av tygerna varje dag... Av de bitar som blev kvar blev det en löpare.

















2006 eller 2007 började jag sy på ett sängöverkast, men det blev liggande i en röd påse. Nyårsdagen 2009 tog jag fram det igen och sydde en bit till. Ner i den röda påsen igen tills i helgen då jag skulle göra klart det. Men... det saknas tyg nu! Jakten på tyget har startat och snart ska det bli klart. Mönstret heter "stack and wack" och ser ut som kalejdoskop då man syr ihop sex likadana bitar från ett och samma tyg, men får helt olika mönster på varje sexkant. Jag brukar ta fram det och njuta av varje bit, den ena finare än den andra. Om du klickar på bilden med överkastet kan du se bitarna på nära håll.
Nu ska jag sätta mig och handsy på kanten på min löpare så den blir klar idag.


3 kommentarer:

  1. Wow! Va snyggt det blir!!!
    Har du kollat med spetsarna jag missade att berätta för dej om??
    Ledsen att jag inte tänkte längre än näsan räckte.
    Kanske glömde jag min röst hos dej, för jag fick den inte med hem ialla fall... hihi!
    Ha det gott och TACK för en underbar helg!
    Kram syrran

    SvaraRadera
  2. Vilka spetsar då? Jag är alltid intressarad av spetsar...

    SvaraRadera
  3. De som fanns på second!
    Kolla min blogg, jag har just lagt ut lite alster! Och kannan jag fick av dej i födelsedagspresent!!
    Så fina grejer Fatima fått in i sin butik! Jag dregglar!!

    SvaraRadera