tisdag 16 augusti 2011

Plommonkok

Barnen hade med sig en kasse plommon när de kom hem från sin pappa i fredags. De var så goda så goda, men det går ju inte att äta en massa plommon heller. Min systerson Jesper testade men insåg dagen därpå att det inte var så smart...
Så i lördags och söndags kokade jag plommonmarmelad. En omgång med kanel för det blir ju så fantastiskt gott. Enkelt är det ju också!

Plommonmarmelad
1 - 1½ kg urkärnade plommon
1 kg syltsocker
lite kanel om du vill

Koka upp allt tillsammans ca 5 min. Skumma av ordentligt. 
Om du vill ha en slät marmelad kör du stavmixern i marmeladen. 
Häll upp marmeladen i väl rengjorda burkar. Klart!
 
Jag hade bakat ungerska limpor i fredags och var ju tvungen att testa marmeladen på två rostade skivor på kvällen. Farligt gott, tyvärr, trots att jag valde limpan med oregano! Receptet på brödet hittar du här. Några burkar har jag redan gett bort men så underbart det är att ha egenkokad saft och marmelad i skafferiet. Vi får se vad det mer blir innan sommaren är helt slut.

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar