onsdag 31 oktober 2012

För snäll?

Jag hittade en intressant rubrik i tidningen Dagen i dag. "Var snäll- men inte för snäll." När jag läste artikeln var det fortfarande intressant.  Klicka här för att läsa den!
Jag kände igen mig så väl i det som står men jag vet också att jag har blivit mycket bättre på att vara lagom snäll och inte på bekostnad av mig själv. Men självklart kan jag bli bättre på det, träna mer och tänka i rätt banor. Det fanns några punkter med råd på sidan och de "snodde" jag hit. 

  • Bestäm dig för att märkas. Försök att se på dig själv utifrån, hur andra uppfattar dig. Klä dig så att du syns, gärna i färg. Tänk på att den bild du har av dig själv förmedlar du omedvetet till andra.
  • Lyft fram dina styrkor. Vänta inte på att någon ska uppmärksamma dig. Berätta om vad du gör! Det handlar inte om skryt. Snälla flickor minimaliserar sina insatser – gör inte det.
  • Ta itu med dina vardagsproblem. Snälla flickor tiger, lider och sopar under mattan. Gör inte det. Ta upp problemen!
  • Ta för dig. Snälla flickor har svårt att be om en förmån och tycker att deras hårda arbete borde belönas ändå. Men att be om något är att verka intresserad och förmedla att du själv tycker du är värd förmånen.
  • Snälla flickor arbetar hårt. Hoppar du ofta över lunchen för att visa din plikttrogenhet så vänjer du snabbt din omgivning att du gärna offrar din lunch för din arbetsgivare. Det ger signaler om att du inte respekterar dig själv och din tid, och då gör inte andra det heller.
Oj, var det något du kom på att du också behövde ändra på? Det är bara att sikta framåt och förändra bit för bit.

I dag var det min sista dag som kanslist på Eskilstuna Folkhögskola tyvärr. Jättetrist men jag kan inte jobba halvtid längre så jag jagar nytt jobb. Punkt 2 här uppe måste jag alltså bli superbra på illa kvickt...


Kram Nina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar