fredag 20 juli 2012

Kokostosca

Hemma hos mig gillar vi måndagar! Måndag betyder att jag får träffa syjuntan och att mina barn får gott fika... Vi har varit hemma hos mig många måndagar i rad nu eftersom jag har haft mina A:n här hemma och inte kan vara med annars (visst är mina vänner för rara!) Jag måste ju vidga mina fikavyer så de inte får samma fika varje vecka så jag lånade Leilas bok "a piece of cake" på bibblan.

För ett tag sedan testade jag att baka en kokostosca och den var superdupergod! Den kommer jag baka fler gånger kan jag lova.

  • 3 ekologiska ägg
  • 2 ½ dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 g smör
  • 1 dl mjölk
  • 3 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt

Toscasmet

  • 25 g smör
  • ½ dl ljus sirap
  • ¾ dl matlagningsgrädde
  • 2 dl kokosflingor
  • 1 dl strösocker
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa vaniljsocker, strösocker och ägg vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda bakpulver, vetemjöl och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Smörj och bröa en rund kakform med avtagbar kant.
  6. Sätt i kakan i ugnen och gör genast toscasmeten.
  7. Rör ihop alla toscaingredienserna i en kastrull och koka samman 5 minuter. 
  8. Häll toscan över kakan efter 25 minuter och grädda den i ytterligare 15 minuter.

Kram Nina

2 kommentarer:

  1. Den kakan ska jag nog försöka mig på!
    Babsan

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag verkligen! Enkel att baka och sååå god. Ha en fortsatt härlig sommar.

    SvaraRadera