lördag 23 juli 2011

Glädje trots allt

 Mitt i nyhetsrapporteringen av tragedin som utspelats i Norge lekte två glada tjejer med varandra hemma hos mig. Deras glädje hördes lång väg... Alice och hennes klasskompis A hade inte träffats på några veckor så de hade mycket att ta igen. Barbiedockorna fick mycket att göra, många klädbyten skulle utföras.

Sen kom Alice på den briljanta idén att de skulle ha en spadag här hemma! Hon instruerade sin inte lika erfarna vän hur det skulle gå till. De använde rengöringssvampar när de tvättade sina ansikten, gnodde fingertopparna med nagelborste och tvål och såg till att de var riktigt rena och fina, trots nederlaget att ansiktsmasken var slut. Sen kom jag, den "erkänt skickliga make upartisten", in och hjälpte till. De fick lotion, nagellack och lite smink. Sen var det dags för mig, den "kända frisören", att sätta upp tjejernas hår och spreja glitter i deras hår.
 De tyckte att de var de vackraste av alla i hela stan! Gladast också skulle jag tro... Dagen därpå var de älvor som skapade blommor. De utstansade ut blommor i alla dess färger och de blev så vackra. Skapande och glädje mitt bland nyhetsrapporteringarna om sorgen... När de var klara tände vi ljus och pratade om det som hänt. Det är viktigt att berätta så de inte hittar på en egen "sanning" om vad som hände. Men det är inte lätt att förstå.
Kramar Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar