lördag 30 april 2011

Vårfirande

Valborgmässoafton! Lite för trött, lite för mycket runt om kring så vi firade våren här hemma. Albin kom över till sin gamla mamma och småsyskon. Bara Alex som saknades.

Vi fixade till riktigt goda grillspett. Till det blev det pommes för potatisen på ICA var alldeles groddad, så den skippade vi. Annars hade vi gjort en potatissallad med vinägretti.
På "köttspetten" trädde vi på champinjoner och fläskytterfilé som legat i marinad några timmar. Marinaden bestod av 0,5 dl olja, 2 msk soja och 2 tsk timjan. Några bitar paprika blev det på spetten också.

Sen var det min nya favorit med bacon och äpplen. Skala och klyfta äpplen och olja dem med honung. Strö på timjan och linda in den i bacon. Grilla till baconet ser klart ut. När jag tog den första tuggan insåg jag att det var bland det godast jag någonsin har ätit!

Baconet som blev över rullade jag i hop och satte på ett eget spett. Vi delade på en citron och grillade halvorna några minuter. I affären hittade vi grilloumi som jag ville prova och gott var det.

Dagens middag är verkligen något jag kommer att göra om, men då med potatissalladen.

När vi pöst klart i sofforna drog vi på grillen igen för "desserten"... grillade machmallow, vilket jag konstigt nog aldrig testat tidigare. Det var också så där ljuvligt gott, men inte klarar jag fler än två inte. Axel var fortfarande för mätt, men Albin och Alice tog på sig tröjorna och följde med ut på balkongen. 
Albin hade vanan och snitsen inne redan så han var nog minst kladdig i ansiktet. Jag är så glad för min elgrill som blir varm på mina minuter så vi använder den flera gånger i veckan. Det blir nästan så man byter ut stekpannan mot grillen för det är så mycket godare, känns nyttigare och lika enkelt som spisen.

Välkommen våren!

Kram Nina

2 kommentarer:

  1. Vad Härligt Det ser ut!
    Jag har mailat dig!
    Kram Emmeli

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket underbart mail! Är så tacksam för en makeover för den behövs :)
    Ska bli så kul att få träffa dig igen. Längtar till den 18:e!
    Kram

    SvaraRadera